Po dozvedení sa diagnózy som začala intenzívne hľadať info, hlavne na nete ale aj v tlačenej podobe. Veľmi mi pomáhali maminky z diskusií poruchy komunikácie a blogu carllita (v odkazoch) . Navzájom sme sa podporovali, radili si. Ako prvé sme zrušili bilingvalitu (tú už pred dozvedením sa diagnózy) . Dieťa ktoré má výrazné problémy s porozumením reči sme nechceli zaťažovať ešte druhým jazykom. Po tom čo sme začali hovoriť obaja slovensky a zjednodušene (max jednoslovné pokyny) tak sa zlepšil očný kontakt, reagovanie na meno a jednoduché pokyny. (dovtedy nás syn ignoroval) Komunikoval len keď niečo on sám chcel, potreboval dovedením za ruku a ukazovaním našou rukou na daný predmet. Prípadne to ešte posilnil jačaním, plačom, vztekom.Snažili sme sa používať všetky komunikačné stratégie z knihy o detskej reči na V ale akosi nefungovali..
V tej dobe sme začali dochádzať na terapie (okolo 2,5 roka) no V. nebol ešte absolútne zrelý na tento typ práce. Nechápal prečo má sedieť za stolíkom, nerozumel reči , pokynom, čo sa od neho chce, celý čas preplakal, prezúril. Vraj sa to zlomí.... nezlomilo, akurát začal byť agresívny, kúsať nás..
Po dlhšej pauze kedy sme nemohli chodiť na terapie sme dostali doporučenie na pani Mgr. Okenicovú , tam sa to prelomilo jej citlivý a pozvolný prístup (ale zároven dôsledný a pevný) začal prinášať ovocie. Tu neplakal ani raz a hodne sa toho naučil. Pochopil princíp priradenia obrázku k obrázku a to mu otvorilo obzory, začal skladať puzzle, veľmi rýchlo hádam v priebehu 3 mesiacov poskočil z 12 dielnych na 50 dielne. Skladal ich aj reverzne, rubom..
Začal skladať slová z písmen, niekde vonku zbadal názov, logo a doma to skladal sám od seba. (foto na Facebooku v odkazoch fotogaléria)
Bohužial toto obdobie trvalo asi rok a vymizlo (hádam sa ešte obnoví :)
Nebolo dňa v rozmedzí 4-5 rokov kedy by nás niečím neprekvapoval, staval rôzne stavby, krásne vzory.
Okolo 4 rokov sme začali s VOKS (výmenný obrázkový komunikačný systém) princíp je v tom, že dieťa ak niečo chce, musí doniesť kartičku, foto, daného predmetu. Pomerne rýchlo to pochopil a bol rád, že sa vie dorozumieť. (autori metódy uvádazajú že velká väčšina detí sa rozhovorí keď aktívne používa od 30-100 VOKS obrázkov. Taktiež sme začali používať štruktúrované zošity , tie mu idú a rozvijajú ho. Ja som sa musela naučiť vyrábať rôzne pomôcky, laminovať, hrebenovať :)
Autistické dieťa naučí každého kreativite.
VOKS používajú aj v škôlke kam V. chodí tam aj pekne nabehol na denný režim, máme už aj doma vyrobený ale zatial aktívne nepoužívame. Dosť sa nám osvedčil výberový katalóg. Používa sa buď vo volnom čase, dieťa tam môže mať napr. foto oblúbených hračiek , alebo celkovo na činnosti. Keď napr. dieťa celý deň chce len sedieť na PC, tak sa mu tam dá napr. 4x PC keď ide raz tak kartička sa odoberie, keď si minie všetky , tak si musí vybrať inú aktivitu z katalógu. Toto pomerne rýchlo pochopil a rešpektoval.
Momentálne Valerijko používa len občas nejaké slovo, občas aj účelne, dosť si žvatlá, ale aktívne nerozpráva. Naučil sa zopár giest, pracujeme hlavne na porozumení a dúfame, žeby tá reč ešte mohla naskočiť.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára